Arie van Noordwijk

Burgerraadslid

71 jaar

Zetten

Wie is Arie van Noordwijk ? Ik kreeg de politiek met de paplepel ingegoten. Een grootmoeder die, direct na de invoering van het vrouwenkiesrecht, gekozen werd in de gemeenteraad. En een moeder die zitting had in de Provinciale Staten en wethouder in Hilversum was. Arie van Noordwijk, burgerraadslid van D66 in de gemeente Overbetuwe, komt uit een echt politiek nest.

Politiek bewustzijn is hem met de paplepel ingegoten. Hij is al sinds midden jaren 70 lid van D66 maar pas rond zijn pensionering actief geworden. Al met al is hij zo’n twee avonden in de week druk met zijn politieke werk. De onderwerpen duurzaamheid, ruimtelijke ordening en onderwijs liggen hem het meest aan het hart.

Naast het politieke werk vult Arie nu zijn tijd met werk voor Vluchtelingenwerk (hij is coach huisvesting) en met vrijwilligerswerk voor het Nederlands instituut voor Ecologie. Ook is hij actief in de groep Zicht op Zetten.

“Het werk voor Vluchtelingenwerk heeft me laten zien hoe ongelooflijk ingewikkeld allerlei processen zijn in ons land. En hoe bureaucratisch. Dat kost niet alleen de mensen veel tijd en energie, ook de overheid.” Daarom stapte hij naar de wethouder van Financiën, deed een voorstel voor versimpeling van een aantal aanvraagprocedures. Waarbij het mes aan twee kanten snijdt, niet alleen de mensen die het betreft worden geholpen, ook de ambtenaren in kwestie kunnen tijd besparen.

“Veel zaken zijn stap voor stap geregeld, dat is logisch. Maar als je het op een rijtje zet heb je een gedrocht. Ik kijk graag naar de lange termijn. Daarom zit ik ook bij D66. Die club kijkt volgens mij het beste vooruit.”

Meer van Arie van Noordwijk