zondag 12 december 2021

D66 wil gelijke kansen op een betaalbare woning door een zelfbewoningsplicht

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 7 december 2021 diende D66 de motie ‘Zelfbewoningsplicht bij aankoop woning in.’ Mariël de Vries gaf daarbij de volgende toelichting:

Toen mijn man en ik lang, lang geleden, ons als starters op de woningmarkt begaven, konden we ons met een studieschuld, een bescheiden potje spaargeld en ons anderhalve starterssalaris een mooie nieuwe 2-onder-1 kap woning in een kindvriendelijke wijk in Elst veroorloven. Mijn man en ik hebben het voor de grap even uitgerekend: Als wij ons vandaag de dag als starter op de woningmarkt zouden begeven in Overbetuwe en met het zelfde uitgangspunt als wij destijds hadden, dan komen we niet verder dan een tweekamerappartement aan de Rijksweg of een lege kavel op Park Tergouw, meer is er op Funda niet beschikbaar in Overbetuwe. Sterker nog: het tweekamerappartement is al onder bod en de lege kavel is verkocht onder voorbehoud.

En stel dat we wat konden vinden, dan zijn we waarschijnlijk niet de enige gegadigde voor die woning. Steeds vaker gaat de woning naar een belegger. Zo’n belegger heeft veel geld en kan makkelijk een hogere prijs bieden voor de woning. Beleggers verdienen hun investering weer snel terug door de woning te verhuren. Fijn voor hen, maar met vreselijke gevolgen voor een grote groep mensen die geen alternatief hebben.

Ga er dus maar aanstaan als starter om in Overbetuwe aan een koopwoning te komen: onmogelijk. Natuurlijk is de beste oplossing bouwen, bouwen, bouwen, zodat vraag en aanbod weer met elkaar in balans komen. Maar dat kost tijd. We doen ons best ook in onze gemeente, maar we zullen in de tussentijd ook moeten zoeken naar andere middelen om bepaalde doelgroepen, zoals starters of mensen met een gemiddeld inkomen ook een eigen, fatsoenlijke plek om te wonen te bieden.

Den Haag heeft onlangs wetgeving afgekondigd, waardoor gemeenten niet alleen voor nieuwe, maar ook voor bestaande woningen een zelfbewoningsplicht kunnen instellen. Gemeenten kunnen er voor kiezen om die zelfbewoningsplicht te beperken tot bepaalde wijken of soorten woningen voor bepaalde doelgroepen. Veel gemeenten zijn al aan het onderzoeken onder welke voorwaarden ze een zelfbewoningsplicht kunnen invoeren. Dat kost dus wel even tijd. Arnhem, Nijmegen en onlangs nog Lingewaard zijn of gaan er al mee aan de slag.

Omdat de nood hoog is, omliggende gemeenten al aan de slag zijn en er nieuwe wetgeving is, willen we liever geen tijd meer verspillen en vanavond deze motie zelfbewoningsplicht aan u voorleggen. Daarin vragen we het college om te gaan onderzoeken of we goede regels kunnen maken voor zelfbewoningsplicht.

De motie is uiteindelijk aangehouden door onze fractie en de mede-indieners, na de belofte van de wethouder om onderzoek te gaan naar die zelfbewoningsplicht en deze aan de orde te laten komen bij de behandeling van de Woonagenda in februari 2022.

Goed leven in alle dorpen

D66 vindt dat iedereen recht heeft op een veilige, groene en gezonde leefomgeving, die jong en oud uitnodigt te bewegen, ontspannen en elkaar te ontmoeten. We willen inwoners bovendien meer mogelijkheden geven om mee te beslissen over keuzes die invloed hebben op hun leefomgeving. Dit vraagt om een gemeente die regie neemt en flexibel is. D66 wil daarbij altijd rekening houden met de landschappelijke identiteit van het woon-en leefgebied. Ons doel is dat iedereen in iedere levensfase een passende woning kan vinden, óók toekomstige inwoners. Inwoners moeten ook zelf kunnen kiezen waar je heen gaat en daarbij de keuze hebben tussen verschillende manier van vervoer: op de fiets, met de bus of met de auto. We vinden dus vooral dat de gemeente mensen moet stimuleren om ‘schoon’ vervoer te kiezen. Zo houden we Overbetuwe leefbaar. In de dorpen lopen de voorzieningen terug. Door slim te combineren, samen te werken en niet bang te zijn voor verruiming van de regels, kunnen we toegankelijke (vitale) voorzieningen van hoge kwaliteit in stand houden voor onze inwoners.