zondag 24 mei 2020

In Memoriam Mariette van Erp – Uitterhoeve (Elst)

Mariëtte is zondag 17 mei overleden te Arnhem, op 78 jarige leeftijd.

Een erudiete en zelfbewuste vrouw, vol kracht, vitaliteit en met een eigen identiteit. Kalm, wijs waar het nodig was en zo helemaal zichzelf!

D66 verliest een trouw lid! Mariëtte was lid van D66 vanaf 2005. Ze trad binnen D66 niet snel op de voorgrond, maar had vooral oog en oor voor anderen en was altijd belangstellend.

In 2010 ontving ze uit handen van de D66-fractie in Overbetuwe ‘De opsteker’ voor haar werk als voorzitter voor de Wereldwinkel in Elst, die ze samen met 50 vrijwilligers met verve en veel energie runde. Zo was zij ook in 2018 actief bij de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen en stond voor ons op de kandidatenlijst.

Niet alleen uit haar werk voor de Wereldwinkel bleek Mariëttes hart voor andere culturen: sterk was haar inzet voor de oprichting van een school in Nepal: ze ondernam als bestuurslid van de stichting Milan Bindu er vele reizen naartoe en schroomde niet om na de heftige aardbeving in 2015 ook menigeen in haar netwerk te benaderen voor donaties.

Onafhankelijke vrouw als ze was, stond ze ook aan de wieg van Vrouwen Met Lef in 2015 om zo vrouwen te stimuleren ook actief te worden in de politiek. Zij was het die met de naam Vrouwen met Lef kwam.

In 2019 is Mariëtte met haar Jan verhuisd naar een appartement aan het Europaplein in Elst en gaf ze aan dat ze het wat rustiger aan ging doen. Maar ze bleef belangstellend en actief en bezocht nog menig bijeenkomst van allerlei gremia.

Nu rest ons de herinnering aan een sterke vrouw die je tot nadenken stemde.

Dank je Mariëtte voor wie je was.