zaterdag 18 april 2020

Politieke en maatschappelijke samenwerking

Terugkijkend kan zonder meer worden gesteld dat de maatschappelijke en politieke samenwerking om geld in te zamelen voor de aardbevingsslachtoffers op de Molukken zeer goed is verlopen.

Nadat de motie om de aardbevingsslachtoffers op de Molukken te helpen, van D66, PvdA en BOB tegen alle verwachtingen in werd afgewezen sloegen de fractievoorzitters en vertegenwoordigers uit de Molukse gemeenschap de handen ineen (Febby Hetharia, Hans Ririhena, Roel Eefting, Elbert Elbers en Ard op de Weegh) om lokale initiatieven op te zetten om zo toch de gevraagde 10.000 euro bij elkaar te krijgen.

Toen begon het echte werk. De vijf initiatiefnemers organiseerden meer dan 12 activiteiten om geld in te zamelen. Een veiling van drie gesigneerde voetbalshirts NEC, Vitesse en Feyenoord leverde bijvoorbeeld al €631,- op. Een korenzang in de grote kerk in Elst, met dank aan o.a. Arnold Peters, bracht zelfs meer dan €3000,- op. De benefiet jeugdvoetbal toernooi bij SC Elistha i.s.m. SV Spero leverde bijna €900,- op. Er werd een pubquiz gehouden, een collecte na de kerstviering door basisschool De Wegwijzer uit Elst en er zijn spontane donaties gedaan. En het totaal? Totaal werd de opbrengst € 10.789,62.

Vanuit de organisatoren werden er drie doelen bepaald.
Ten eerste gaat de opbrengst van de korenzang naar het Rode Kruis. Het Rode Kruis besteedt het aan het aanleggen van waterleidingen op de Molukken.
Ten tweede en derde gaat het overblijvende bedrag gelijkelijk verdeeld naar de Stichting Moluccan Futere Foundation voor scholen wederopbouw en naar een Nederlandse vrouw op de Molukken die mensen die het nodig hebben helpt bij het bouwen van huizen.

De verbindingen binnen de gemeente Overbetuwe zijn verdiept. En het doel bedrag €10.001,- is ruim verbeterd. Een echt succes van goede samenwerking en verbinding. Waarin een klein dorp groots kan zijn.