woensdag 20 november 2019

D66 Overbetuwe steunt Overbetuwe4Ambon

D66 Overbetuwe steunt  Overbetuwe4Ambon

In september werd het eiland Ambon getroffen door een zware aardbeving. Veel mensen vonden hierbij de dood, terwijl er ook talloze gewonden waren. Ook in materieel opzicht liet de aardbeving een ware ravage achter. Het zal nog jaren duren voor het eiland deze zware klap weer te boven zal zijn.

In onze gemeente Overbetuwe woont een grote groep Molukkers, die sinds 1951 een welkom deel van onze gemeenschap vormt. Ze werden – nadat ze in beide politionele acties samen Nederlandse strijdkrachten tegen het Indonesië van Soekarno vochten –  naar Nederland gehaald en hier in eerste aanzet in gebrekkige huisvesting geplaatst. In Elst was dat Snodenhoek.

Overbetuwe had en heeft een sterke band met deze bevolkingsgroep.
De berichten over de aardbevingen in september brachten binnen de Molukse gemeenschap grote zorg en onzekerheid. Hoe is het met onze familie daar? Zorgen die terecht waren, want op 14 november waren er in het gebied ook weer aardschokken waar te nemen. Van veel kanten kwam hulp en ook in Overbetuwe ontstond de wil om bij te dragen aan de wederopbouw van Ambon.

Een artikel op de site van Omroep Gelderland.

Klik hier.

Voor  meer informatie over het project

Klik hier.