donderdag 31 januari 2019

Politieke avond 29 01 2019 , en in gesprek met U op 1 februari.

Op dinsdag 29 januari was het vele male rustiger op de bezoekersbanken van de raadszaal op het Westeraamcollege.

Toch stonden er belangrijke onderwerpen op de agenda voor alle inwoners van Overbetuwe zoals het Armoedebeleid, Particpatiebeleid (voor mensen die moeite hebben om te werken), een nieuwe begraafplaats in Zetten en de nieuwe Winkeltijden.

Armoede raakt ons allemaal: we hebben er allemaal wel eens direct of indirect mee te maken, maar we praten er niet graag over. En dat is nu juist de grote uitdaging: hoe bereiken we de mensen die hulp goed kunnen gebruiken, maar zich schamen, of niet weten wat er allemaal mogelijk is, of het gewoon even niet meer zien zitten om weer allemaal formulieren in te vullen die ze niet snappen… En hoe voorkom je dat kinderen die in armoede opgroeien geen kans grijpen om voor zichzelf een beter leven op te bouwen? Daarover gaat D66 graag met iedereen die daar iets over kwijt wil in gesprek. Met uw input kunnen we zorgen dat het armoedebeleid van de gemeente goed gaat werken en we zoveel mogelijk mensen die dat nodig hebben kunnen helpen.

De begraafplaats in Zetten komt er, 10 jaar nadat het idee ontstond. Dat is een lange tijd met veel praten geweest en dus was het hoog tijd dat er een besluit werd genomen. Toch vinden we als D66 dat er zorgvuldiger geluisterd moet worden naar de mensen. We hebben geprobeerd om met een wijziging op het besluit meer recht te doen aan de mening van alle omwonenden. Die wijziging is er niet doorgekomen, maar de Wethouder Jan van Baal heeft wel beloofd om met omwonenden aan tafel te gaan zitten om bij de realisatie van de begraafplaats zoveel mogelijk rekening te houden met omwonenden.

De stemming rondom de winkeltijden in Overbetuwe was spannend. De stemmen voor en tegen waren gelijk, dus komt dit onderwerp de volgende keer weer in de raadsvergadering terug (op 26 februari). We zijn benieuwd naar uw mening: wilt u dat alle winkels ook op zondag vanaf 8:00 uur, vanaf 10:00 uur of vanaf 12:00 uur open gaan? D66 vindt dat het een keuze van winkeliers zelf moet zijn (al dan niet in overleg met elkaar) en daarom zijn we voor een ruimere openstelling. Toch was er een onverwacht goed tegenargument in de Raad: waarom niet alle winkels dicht op zondag? Da’s immers heel goed voor het milieu. Vindt u dit argument belangrijker dan de vrijheid van de winkeliers zelf om openingstijden te bepalen? We horen het graag van U!

Ook de startnotitie over Participatiebeleid is vastgesteld: we gaan aan de slag om mensen uit Overbetuwe te helpen aan een baan, juist ook mensen die nu moeite hebben om een passende baan te vinden.

Als u graag met ons in gesprek wilt gaan over deze onderwerpen of een ander onderwerp dat u bezig houdt: neem contact met ons op of kom aanstaande vrijdag tussen 16:00 en 17:30 uur even langs voor een goed gesprek: we zijn we in de Vereniging in Elst en gaan graag In Gesprek met U! nm